قسمت سوم: کم خونی، بیماری خاموش ولی ویرانگر (و معرفی یک شربت مقوی مناسب فصل زمستان)

اشاره: این دو مطلب نیز مانند مطلب قبلی در پلاس قبلاً منتشر شده بود که کمی آن را اصلاح کردم و مواردی هم که از قلم افتاده بود به آن افزودم.

عکس

کم خونی و بیماری های معلول آن، مانند پوکی استخوان و نرمی استخوان بیماری های کم سر و صدایی هستند که این روزها به شدت فراگیر شده اند و فقط هم مخصوص بانوان یا کودکان نیستند. برخی از علائم احتمالی کم خونی عبارتند از: رنگ پریدگی پوست یا لبها، خستگی و خواب آلودگی، یبوست، اعصاب خردی، سردردهای بی دلیل، حالت تهوع، گزگز کردن پاها یا دستها، کم یا زیاد شدن خون قاعدگی،  و… . بیماری های دیگری هم از کم خونی ناشی می شود، پوکی استخوان از نظر ما، یکی از بیماری هایی است که از کم خونی ناشی می شود. یکی دیگر از آنها افسردگی است، یکی دیگر هم ضعیف شدن نطفه و طبعاً نازایی است که باید داروهایی هم خاص خودشان مصرف شود. لازم است دوستان اگر نیازمند اطلاعات بیشتری درباره این بیماری هستند (انواع آن، سایر علل زمینه ای ابتلا و…) به سایتها یا کتب معتبر مراجعه کنند.

اما علت کلی کم خونی از نظر طب سنتی، تولید نشدن دم  صالح به اندازه کافی یا تحلیل رفتن بیش از اندازه آن است. از این تعریف رسمی که بگذریم، ریشه این بیماری به غلبه اخلاط سرد به ویژه بلغم (سرد و تر) برمی گردد و بنابراین باید دانست که چون اکثر ما در دستگاه گوارش خود دارای این مشکل هستیم، اغلب ما هم بالقوه یا بالفعل کم خون هستیم. بنابراین اگر می خواهید دچار کم خونی نشوید باید اولاً خلط سرد و به ویژه بلغم را از دستگاه گوارش دفع کنید. (که در این باره هر کسی به فراخور لازم است یکی از آن مراحل سه گانه پاکسازی دستگاه گوارش را انجام دهد، به ویژه از خوردن نوشیدنی بین غذا اجتناب کند. انجام دادن شماره یک برای همه لازم است.) ثانیاً حتی الامکان در برنامه غذایی از غذاهای گرم و تر استفاده کنند. چرا گرم و تر؟ خوب چون طبع دم (خون) یعنی عنصر گرم و تر. حالا که فرمول کلی را دادم، می فهمید که چرا کم خونی و بیماری های مشابه آن اینقدر زیاد شده است. برای این که آب و هوای آلوده کنونی ایجاد سردی می کند، برای این که غذاهای متعارف ما مانند نان، که وظیفه اصلی خون سازی را برعهده دارند، به دلیل آلودگی و پایین بودن کیفیت، کارشان را انجام نمی دهند، برای این که گوشت، دیگر گوشت نیست،  عسل دیگر وجود ندارد، برای این که همراه غذا نوشیدنی و دسرهای سرد می خورید و… .

حالا که هم علت را فهمیدیم و هم پیشگیری را، به بیان چند نسخه ساده و مؤثر می پردازیم. دقت کنید که هر چه کم خونی بیشتر باشد(مثلاً در خانمهای باردار، به ویژه بعد از 6 ماهگی) باید این نسخه ها بیشتر و منضبط تر مصرف شوند. کسانی که پوکی استخوان هم دارند، بهتر است غیر از مصرف این نسخه، مفاصل خود را با روغن های گرم مانند کنجد یا زیتون، مالش دهند. دو مورد اول، بسیار مهمتر هستند.

(1)    هر هفته حدود یک و نیم کیلو استخوان راسته گوسفند تهیه کنید. گوشت آن را جدا کنید و به شکل دلخواه مصرف کنید. استخوانها را با کمی نمک، زردچوبه و پیاز آن قدر در قابلمه یا زودپز بپزید که تقریباً نزدیک به حلیم شود، آب غلیظ به دست آمده را از تفاله جدا کرده در یخچال قرار دهید و هر غذایی که طبخ کردید، حداقل یک قاشق از این مایع به آن اضافه کنید. یا این که با آب آن غذاهای دلخواه مانند آش و خورشت درست کنید. (بطور کلی گوشت گوسفند زیاد میل کنید)

(2)    هر روز حدود سه لیوان شربت شیره انگور (دوشاب) مصرف کنید. حتی الامکان شیره را از جای مطمئن و از شهرستان تهیه کنید. حدود یک تا سه قاشق شیره در یک لیوان آب خنک حل می کنید. (بطور کلی انگور زیاد بخورید.)

(3)    هر شب بین 21 تا 72 عدد مویز بی هسته را در آب قرار دهید و فردا صبح ناشتا یا همراه با صبحانه میل کنید.

(4)    هر شب 5 عدد انجیر خشک با 10 عدد آلوی بخارا در پیاله آب قرار دهید و فردا صبح، حدود ه صبح مثلاً میل کنید. بعد از مصرف نیم ساعت کار فیزیکی انجام ندهید. (این دارو برای دفع صفرا هم مناسب است)

(5)    تخم شربتی و بالنگو به میزان مساوی مخلوط کرده و هر روز ناشتا یک قاشق مرباخوری با نصف استکان گلاب و نصف استکان عرق بیدمشک و شکر مخلوط و میل کنید. (شکر سرخ بهتر است)

(6)    پودر بیسموت گیاهی که در همان پست فوق الذکر روش تهیه آن را گفتیم با آبِ به تازه و مقدار کمی عسل خمیر کنید و از آن قرص درست کنید. قبل از هر وعده غذایی دو عدد میل کنید.

(7)    قطعه از آهن را بردارید و آن قدر به آن حرارت دهید تا سرخ شود. سپس آن را درون ظرفی از آب یا شیر قرار دهید. آن قدر بماند تا مایع بجوشد. سپس آن شیر یا آب را در دفعات مختلف بنوشید.

(8)    همراه غذای خود سبوس برنج میل کنید.

(9)    تا می توانید از میوه و سبزیجات دارای طبع گرم و تر مانند انگور، خرما، گردو، انجیر و… استفاده کنید.

(10)انجام دادن حجامت خشک یا همان بادکش ساده نیز مفید است. افرادی که کم خونی دارند از خون دادن اجتناب کنند، ولی حجامت زیر نظر طبیب سنتی، بلا مانع است. همچنین بهتر است قبل از ازدواج و بارداری، کم خونی را درمان کنید.

(11)شربت مویز: این شربت هم مناسب فصل زمستان است و هم این که برای اغلب بیماران، از جمله بیمارانی که دارای کم خونی هستند و از بیماریهای سرد رنج می برند، مفید است و هر کسی که در خود هر نوع احساس ضعفی می کند اگر در این مدت آن را مصرف کند، خواص فراوانی از آن خواهد دید. طبع این شربت گرم رو به معتدل است. کسانی که گرمی به آنها نمی سازد مواد سرد آن (مانند آبمیوه ها) را بیشتر و مواد گرم (مانند عسل) را کمتر کنند و بر عکس.

مواد لازم:

مویز بی دانه: نیم کیلو.

آب سیب طبیعی: یک کیلو.

آب بِه یا آب آناناس طبیعی: یک کیلو.

آب پرتقال یا آب نارنگی یا آب لیموترش یا آب انار طبیعی (یا سایر میوه های فصل): یک کیلو.

دقت کنید لازم است حتماً آبِ میوه ها طبیعی باشد و نه کارخانه ای.

عرق گل گاوزبان یک لیتر یا نیم لیتر جوشانده گل گاوزبان که از 50 گرم آن و یک لیتر آب، تهیه شده باشد.

زعفران ساییده: نوک قاشق چایخوری

روش تهیه: مویز بی دانه را بشورید. مویزها را درون مخلوط این سه آبمیوه و عرق گل گاوزبان قرار دهید و بگذارید تا ده دقیقه زیر شعله ملایم بجوشد. حالا زعفران را اضافه کنید و اگر شیرین دوست دارید یا سرد مزاج هستید، عسل یا شکر سرخ به میزان دلخواه اضافه کنید و بگذارید دوباره ده دقیقه با شعله ملایم بجوشد. آن را در یخچال قرار دهید تا خنک شود و هر روز حداقل یک استکان یا یک لیوان بخورید. از یاد نبرید که این شربت هم مشمول قانون: «ممنوعیت مصرف نوشیدنی از نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی تا یک ساعت و نیم پس از آن» هست.

بیماران ناشی از اختلال صفرا، مانند دیابت و هپاتیت، قبل از مصرفِ آن با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنند.

Advertisements

یک دیدگاه برای ”قسمت سوم: کم خونی، بیماری خاموش ولی ویرانگر (و معرفی یک شربت مقوی مناسب فصل زمستان)

  1. بازتاب: توصیه های طب سنتی برای فصل زمستان | وبلاگ سید مهدی ناظمی

  2. بازتاب: دیدگاه طب سنتی درباره مصرف گوشت | وبلاگ سید مهدی ناظمی

  3. بازتاب: توصیه های طب سنتی برای فصل زمستان و درمان آنوفلانزای نوع آ | وبلاگ سید مهدی ناظمی

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s